Jäätmereform – uus hinnatõus, mis puudutab igat eestimaalast

Kuidagi vaikselt, KOV valimiste varjus sahkerdatakse Jäätmereformiga, mis juba Riigikogus läbinud esimese lugemise.

Prügimajandus riigistatakse – on minu isiklik arvamus asja kohta. Kuidas seda siis teistmoodi nimetada, kui praegune süsteem keeratakse pea peale ja tellija ehk siis inimese ja vedaja vahele pannakse kohalik omavalitsus? Lepinguid hakkab elanikega tegema kohalik omavalitsus, st, et luuakse iga kohaliku omavalitsuse juurde mingi osakond, kes sellega tegelema hakkab. Kujutate ette, kogu süsteem, lepingud elanikega, võlgade sissenõudmised, lepingud vedajatega, käitlejatega jms.

Riik eraldab selleks 35 miljonit KOV-idele! Aga ei leia õpetajatele palgatõusuks 10 miljonit? Miks on vaja suurepäraselt sissetöötatud skeem laiali lammutada? Konkurentsi ei pidavat olema, muidugi, enne seda tehti reform, kus väikestel vedajatel oli keeruline suurtega konkureerida ja need osteti üles. Nüüd on halvasti. Tegeletakse asendustegevusega, mitte sellega, et tegeleda asjadega, kus tõesti vaja. Eestis läheb ümbertöötlemisse või siis ringmajandusse ca 30% jäätmetest. Kas reform muudab midagi, loomulikult mitte? See, et KOV pannakse tellija ja vedaja vahele, ei muuda jäätmete kohapealt mitte kui midagi. AGA INIMESE JAOKS KALLINEB TEENUS 50%. Nii on seadusesse sisse kirjutatud. KOV paneb hinnale 50% otsa, sest süsteemi on ju vaja ülalpidada.

Sellega veel asi piirdu. Me kõik kuulsime, kuidas toiduainete  hinnad on viimase aastaga kallinenud 84%. Ka tootjatele ja jaekaupmeestele hakatakse jäätmeveole ju 50% hinda juurde panema, mis te arvate, kes selle kõik kinni maksab? Ikka ostja, nii et saame veel ühe hinnatõusu.

Ringmajandusettevõtete liit on teinud nii Riigikogu komisjonile kui ka Kliimaministeeriumile asjad puust ja punaseks, et see reform teeb asja ainult hullemaks, aga mingit edu see ei toonud.

 

 KOV-i rolli suurendamine korraldatud jäätmeveo läbiviimisel ei ole

põhjendatud.

  1. Eelnõu § 1 p 28 järgi täiendatakse jäätmeseaduse §-dega 66 1 -66 8 , mis näevad

ette, et KOV võib korraldada korraldatud jäätmeveo selliselt, et selliselt, et

jäätmeid vedava ettevõtja ainus klient ja temale tasu maksja on KOV ning

jäätmevaldajate üle arvestuse pidamise ning nendega arveldamise kohustus on

samuti KOV-il. Eelnõu seletuskirjas märgitakse Eelnõukohase § 67 lg 1 kohta, et:

„Korraldatud jäätmeveo võib korraldada selliselt, et see kas sisaldab või ei sisalda

lisaks jäätmete transportimisele ka logistikat, klienditeenindust ja arvete esitamist

jäätmevaldajatele. Samuti võib KOV tellida kõigi korraldatud jäätmeveoga

hõlmatud jäätmeliikide veoteenuse ühelt vedajalt või erinevate jäätmeliikide puhul

erinevatelt vedajatelt.“

  1. Eelnõu seletuskirja lk 32-33 põhjendused alternatiivse korraldatud jäätmeveo

läbiviimise vajalikkuse kohta ei ole veenvad.

  1. Esiteks, juba kehtiva jäätmeseaduse alusel saab KOV kehtestada nõuded ja

piirmäärad korraldatud jäätmeveoga hõlmatud jäätmete taaskasutamise suhtes.

Mitmed KOV-id kasutavad seda võimalust juba praegu. Samuti on KOV-il juba

praegu võimalik kontrollida, kas on teada kõik jäätmete tekitajad, kas jäätmeid

sorditakse, kas kõik jäätmed antakse üle jäätmekäitlejale, kas neid kogutakse liigiti

ja kas jäätmevedajad täidavad KOV-i reegleid. Eelnõu seletuskirjast jääb mulje, et

ainult siis, kui KOV astub ise jäätmevaldajatega lepingulistesse suhetesse, saab

KOV viidatud küsimusi kontrollida. Näiteks, KOV saab juba praegu sõlmida

jäätmevedaja ja jäätmekäitlejaga hankelepingud, mille puhul arvestatakse

jäätmeseaduse nõudeid (vt Eelnõu seletuskirja lk-l 48 esitatud nõuded, sh

jäätmeseaduse § 22 1 sätestatud jäätmehierarhia, § 28 1 ja § 35 sätestatud

korduskasutuseks ettevalmistamiseks ja ringlussevõtuks liigiti kogutud jäätmete

põletamise ja prügilasse ladestamise keeld ning § 70 lõikes 2 sätestatud

ringlussevõtu sihtarvu eesmärk).

  1. Teiseks, eksitav on Eelnõu seletuskirja väide, et jäätmevedaja, kes tegeleb ka

arveldamisega, saab turueelise, st võimaluse teha jäätmevaldajatega arvelduse

alusel statistilisi analüüse, prognoosida trende ning hinnata tarbijakäitumist,

sealhulgas lisateenuste kasutust. KOV saab juba kehtiva seaduse alusel nõuda

hankelepingu sõlminud jäätmevedajalt teavet tarbijakäitumise, sh maksekäitumise

ja lisateenuste kasutamise kohta ning avaldada vastava teabe järgmise korraldatud

jäätmeveo hanke tingimustes. Alates 2005. aastast, mil Eestis viidi läbi esimesed

korraldatud jäätmeveo hanked, peavad hankelepingu sõlminud jäätmevedajad

jäätmevaldajate registrit, kuhu kannavad KOV-i näidatud jäätmeveo teenuse

osutamisega seotud andmed. Senine jäätmevedaja annab vastav register, st

andmekogu üle uue hankelepingu sõlminud jäätmevedajale. Kehtiv jäätmeseadus

ei sätesta KOV-ile mingit takistust täiendada jäätmevaldajate registrit andmetega

tarbijakäitumise, sh maksedistsipliini, lisateenuste jm andmete kohta. Sel põhjusel

on asjakohatu Eelnõu koostajate väide, et jäätmevedajate võrdne kohtlemine on

tagatud ainult siis, kui andmete haldamine on usaldatud neutraalsele osapoolele.

Jaga:

Rohkem artikleid